Deváťáci v Turnově

Dne 9. 2. 2023 se žáci tříd 9.B a 9.C zúčastnili přírodovědné exkurze v muzeu Českého ráje v Turnově. Tato exkurze byla zaměřená na prohloubení a upevnění učiva o minerálech a horninách. Žáci z 9.A měli tuto exkurzi již na konci ledna společně s třídním bruslařským dnem.

1.C u policistů

Ve středu 9. 2. 2023 se prvňáčci z 1.C , v rámci prvouky, podívali na policejní stanici. Zjistili, jak to na policii funguje, byli udiveni tím, co vše musí policista znát a umět, prohlédli si výstroj a výzbroj policisty, vyzkoušeli si některé přístroje, zahoukali si v policejním voze s majákem, prohlédli si policejní tělocvičnu i posilovnu, nakoukli i do cely předběžného zadržení, která se jim vůbec nelíbila. Několik žáků se již nyní rozhodlo pro profesi policisty, naopak nikdo nechce být zločincem.

Technické práce

V projektu zaměřeném na technické práce pokračujeme. I další sedmáci, tentokrát chlapci ze 7.A, si ve středu 8. 2. 2023 zkusili práci se dřevem a v dílnách na 5.ZŠ vyráběli krmítko, dívky zatím ve škole pletly jednoduchou technikou z měkké vlny deku. Našim cílem je, aby si podobnými aktivitami prošli všichni sedmáci. Děkujeme 5.ZŠ za spolupráci. Naším hendikepem je absence dílen, a tudíž menší možnost s dětmi pomocí nářadí něco vyrábět nebo žáky prakticky a technicky vzdělávat.

Exkurze VÚV

Žáci osmého ročníku se v rámci předmětu chemie zúčastnili exkurze ve Výzkumném ústavu vodohospodářském T. G. Masaryka Praha, založeném v období 1. republiky. Poutavě nám činnost této instituce přiblížil RNDr. Tomáš Hrdinka, Ph.D. Žáci postupně prošli část, kde je na modelech vodních toků zjišťováno, jaké negativní dopady může mít rozsáhlá povodeň, jak důležité je s vodou správně hospodařit, jak měřit průtoky na vodních tocích a jak správně stavět velká vodní díla. Další důležitou činností je ochrana vodních zdrojů před znečištěním, ochrana před nadměrným odběrem vody a poklesem vodních hladin. Velkým úkolem je také ochrana vodních ekosystémů a posuzování okolních vlivů na ně. Velmi zajímavá byla část analytického měření různých látek v odpadních vodách. Pomocí těchto metod se dají stanovit i velmi malá množství drog v odpadní vodě nebo nárůst různých látek, které mohou mít vliv na naše zdraví nebo na vznik epidemií. V poslední části potom žáci viděli zařízení, které se schopno z odpadní vody udělat téměř vodu „pitnou“.